Data Act
Här kan du läsa mer om hur vi hanterar och delar data från våra uppkopplade produkter och tjänster enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2023/2854 - Data Act. Informationen ger dig insyn i dina rättigheter att få tillgång till data, hur vi skyddar affärskritisk information och säkerställer en trygg och rättvis hantering av data.
Data Act hanterar teknisk och produktrelaterad data, både med och utan personuppgifter, som genereras av våra uppkopplade produkter och tjänster. Den reglerar hur data delas mellan oss och dig som användare, samt andra affärspartners.
Vad innebär Data Act för dig?
Du som användare har rätt att få tillgång till och använda data som genereras av dina uppkopplade produkter och tillhörande tjänster. Vi ska göra denna data tillgänglig för dig på ett enkelt, säkert och kostnadsfritt sätt i ett användarvänligt format. Om viss data innehåller företagshemligheter kan tillgången begränsas, men alltid med tydlig motivering. Dina rättigheter enligt Data Act kan inte begränsas eller tas bort genom avtalsvillkor, de gäller alltid oavsett vad som står i avtalet mellan oss eller med samarbetspartners.
Viktig information till dig som användare
Innan vi ingår avtal om en uppkopplad produkt eller tjänst ska vi alltid informera dig om datahanteringen. Informationen lämnas i användarvillkoren samt https://www.alf.se/insamlad-data
Typ av data: Mätvärden från sensorer, produktinformation, driftloggar, användarinställningar, statusuppdateringar och beteendedata.
Dataformat: Data kan levereras i öppna standardformat som till exempel JSON och CSV för enkel hantering och integration. Vissa loggfiler kan även tillhandahållas i XML-format.
Datagenerering: Data samlas in kontinuerligt i realtid. Vissa typer av data genereras endast vid händelser eller statusändringar.
Datalagring: Data lagras både i tjänsten och i molntjänster med säkerhetskopiering. För data som innehåller personuppgifter följs gällande dataskyddspolicy https://www.alf.se/personuppgifter
Åtkomst & hantering: För att få tillgång till din data eller begära radering kontaktar du vår support. Vi hjälper dig att få ut dina data i ett nedladdningsbart format. All hantering sker säkert och enligt gällande lagstiftning.
Frekvens för dataöverföring: Data skickas till våra servrar i realtid med kontinuerliga uppdateringar.
Villkor för åtkomst och lagring: Användare har rätt att kostnadsfritt begära åtkomst och kopior av sin data. Uppgifterna lagras endast så länge det är nödvändigt för att uppfylla de ändamål de samlades in för, i enlighet med gällande lagstiftning. När uppgifterna inte längre behövs, raderas de eller anonymiseras, om inget annat särskilt avtalats.
Användning av data: Vi använder insamlad data enbart när det finns stöd i gällande lagstiftning. Det är exempelvis för att fullgöra avtal med dig, för att fullgöra en för oss rättslig förpliktelse, för att förbättra produktens funktionalitet, felsöka problem och utveckla nya tjänster.
Tredje parter: Alf-appen och Abonnemangstjänsten är ett samarbete inom Länsförsäkringsgruppen där vi delar vissa uppgifter med varandra. Dina uppgifter kan även delas med eller lämnas ut till våra samarbetspartners. Läs mer på https://www.alf.se/kund-hos-oss
Företagshemligheter: Vissa data kan innehålla affärskritisk information, t.ex. unika algoritmer eller produktdesign. Dessa företagshemligheter skyddas och ägs av Länsförsäkringar Trygghetstjänster AB, och delas endast i begränsad omfattning efter noggrant övervägande.
Är du missnöjd?
Om du är missnöjd med hur vi behandlar din data är du välkommen att använda kontaktuppgifterna längre ner på sidan för att berätta för oss vad du är missnöjd med. Du har också rätt att klaga på vår behandling av dina personuppgifter till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Om du bor eller arbetar i ett annat land än Sverige kan du vända dig till tillsynsmyndigheten i det aktuella landet.
Vill du ha åtkomst till data?
Du kan när som helst begära åtkomst till data från dina produkter och tjänster via e-post: [email protected] eller telefon: 0200 123 253. Skriv gärna:
Ditt namn och kontaktuppgifter
Vilken produkt eller tjänst det gäller
Vilken data du vill ha
Om någon annan ska begära åtkomst, bifoga ett tillstånd från dig
Vi behandlar din begäran utan onödigt dröjsmål, dock senast inom 30 dagar. Om tillgång till viss data begränsas får du en tydlig skriftlig förklaring.
Vill du veta mer?
Har du frågor eller vill göra en begäran om data? Kontakta vår support på via e-post: [email protected] eller telefon: 0200 123 253.
Behandling av personuppgifter
Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter https://www.alf.se/personuppgifter